K parlamentnímu schválení korespondenční volby z ciziny

K parlamentnímu schválení korespondenční volby z ciziny

K parlamentnímu schválení korespondenční volby z ciziny


Výslovnou ústavní povinností státu je, krom jiného, zajistit tajnost volby.


Tedy zajistit i ochranný osobně bezpečný prostor pro záznam konečného osobního
rozhodnutí bez možnosti doprovodu a bez možnosti nahlížení přes rameno apod.


Tím podstatně omezit nebezpečí cizího vlivu. Neboli zajistit co nejvíce objektivně
bezpečné volební prostředí každému.


Ústavní povinností státu není chránit pohodlnost.


Ani šetřit čas či náklady kohokoli, kdo se rozhodl být v cizině v čase voleb.

Jestliže se kdokoli rozhodl zdržovat se v cizině i v době voleb, je to jeho věc a jeho náklad.


Jeho individuální chtění žít, podnikat či pracovat v době voleb jinde není objektivně
ospravedlnitelným důvodem ke všeobecnému snížení bezpečí tajnosti voleb v cizině ani k různému volebnímu zacházení s voliči doma, nebo v cizině.


Právní rovnost a všeobecnost voleb, coby ústavně chráněné hodnoty, se v případě
střetu s potenciálním snížením hodnoty tajnosti voleb v zásadě smrskávají na pouhou
dostupnost výkonu volby. A to pro potenciální voliče, kteří z jakéhokoli důvodu krátkodobě, dlouhodobě či trvale pobývají ve všech koutech světa. I bez ohledu na to, půjdeli o menšiny našich státních občanů trvale usazených v cizině, anebo o pouhé jednotlivce nahodilého pobytu v cizině.


Pokud by výkon volebního práva byl ústavně povinný, musel by stát konat i tak, aby
vzal v potaz též právně přiměřenou dostupnost volebního místa i v cizině a její nákladnost. Tak, aby se nedostupnost nebo obtížná dostupnost nestala závažnou překážkou bránící splnění volební povinnosti. Jenže, volby jsou u nás, už dlouhá léta, dobrovolné.


Alternativní, státem ovšem nepoužitou, ústavně konformně šetrnou cestu posílení rovnosti a všeobecnosti voleb ve prospěch potenciálních voličů v cizině, a to při nedotčení tajnosti, můžeme stručně shrnout takto:


Umístit více místně rozložených volebních míst v krátkodobém nájmu státu a více úředníků zahraniční služby krátkodobě v terénu v cizích státech s vysokým soustředěním našich státních občanů, voličů. Využít by bylo možno například dobře přístupné hotelové salonky apod. Náklady rozpočtově zanedbatelné či nízké.

Prof. JUDr. Ivo Telec, CSc.

Brno – září 2024

fotografie Prof. JUDr. Ivo Telec, CSc.

Zdroj: fb ivo telec

Image by : Peggy und Marco Lachmann-Anke – Pixabay